Edited Volumes

[3] (2023). Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung 2022: Tagungsband. Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V..

Cite DOI URL

[1] (2022). Nachhaltigkeit als Gegenstand und Zielgröße der Rezeptions- und Wirkungsforschung. Aktuelle Studien und Befunde. Nomos.

Cite DOI URL

Peer-Reviewed Journal Articles

[32] (2023). Differential perceptions of and reactions to incivil and intolerant user comments. Journal of Computer-Mediated Communication.

Cite Project DOI URL Download PDF

[26] (2022). What does "being informed" mean? Assessing social media users’ self-concepts of informedness. Media and Communication.

Cite Project DOI URL Download PDF

[25] (2022). How social media users perceive different forms of online hate speech: A qualitative multi-method study. New Media & Society.

Cite Project Project DOI URL Download PDF

[23] (2021). An agenda for open science in communication. Journal of Communication.

Cite Project DOI URL Download PDF

[22] (2021). Worth to share? How content characteristics and article competitiveness influence news sharing on social network sites. Journalism & Mass Communication Quarterly.

Cite Project DOI URL Download PDF

[20] (2021). Assessing the extent and types of hate speech in fringe communities: A case study of alt-right communities on 8chan, 4chan, and Reddit. Social Media + Society.

Cite Project DOI URL Download PDF

[11] (2019). Harder, better, faster, stronger? The relationship between cognitive task demands in video games and recovery experiences. Media and Communication.

Cite Project DOI URL Download PDF

[10] (2018). Popularity cues in online media: A review of conceptualizations, operationalizations, and general effects. SCM Studies in Communication and Media.

Cite DOI URL Download PDF

[9] (2018). Why users share the news: A theory of reasoned action-based study on the antecedents of news-sharing behavior. Communication Research Reports.

Cite Project DOI URL Download PDF

[7] (2017). The effects of digital games on hedonic, eudaimonic and telic entertainment experiences. Journal of Gaming & Virtual Worlds.

Cite Project DOI URL Download PDF

[5] (2016). Framing gaming: The effects of media frames on perceptions of game(r)s. Games and Culture.

Cite DOI URL Download PDF

[4] (2016). Commenting quality. Effects of user comments on perceptions of journalistic quality. SCM Studies in Communication and Media.

Cite Project DOI URL Download PDF

[3] (2016). Wenn Wissen zu Handeln wird: Medienkompetenz aus motivationaler Perspektive. Medien & Kommunikationswissenschaft.

Cite DOI URL Download PDF

[2] (2015). News sharing in social media: A review of current research on news sharing users, content, and networks. Social Media + Society.

Cite Project DOI URL Download PDF

[1] (2012). Media literacy and developmental tasks: A case study in Germany. Media Studies.

Cite URL Download PDF

Book Chapters

[17] (in press). News sharing on social media. Elgar Encyclopedia of Political Communication.

Cite Download PDF

[16] (in press). Medienrezeption in algorithmisierten Umgebungen. Handbuch Medienrezeption.

Cite Download PDF

[15] (in press). Grundlagen der interaktiven Medienrezeption. Handbuch Medienrezeption.

Cite Download PDF

[14] (2024). Methodological challenges in audience research. The Routledge Companion to Digital Journalism Studies.

Cite Project DOI URL Download PDF

[13] (2024). Medien und Gewalt. Kriminalsoziologie.

Cite URL Download PDF

[12] (2023). Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung 2022: Tagungsbericht und Beitragsübersicht. Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung 2022: Tagungsband.

Cite URL Download PDF

[11] (2022). Nachhaltigkeit als Gegenstand und Zielgröße der Rezeptions- und Wirkungsforschung. Nachhaltigkeit als Gegenstand und Zielgröße der Rezeptions- und Wirkungsforschung. Aktuelle Studien und Befunde.

Cite URL Download PDF

[10] (2021). Verarbeitung politischer Informationen. Handbuch Politische Kommunikation.

Cite URL Download PDF

[8] (2019). Und wieder siegt das Thema? Eine qualitative Studie zu Einflussfaktoren im Kontext der Nachrichtenrezeption auf Facebook. Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit. Aktuelle Studien zu Nachrichtennutzung, Meinungsaustausch und Meinungsbeeinflussung in Social Media.

Cite URL Download PDF

[7] (2019). Matthäus-Effekt der Nachrichtenrezeption? Zum Einfluss von Persönlichkeitseigenschaften auf die Auseinandersetzung mit beiläufig entdeckten Nachrichteninhalten auf Facebook. Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit. Aktuelle Studien zu Nachrichtennutzung, Meinungsaustausch und Meinungsbeeinflussung in Social Media.

Cite URL Download PDF

[6] (2018). Medien und Gewalt. Kriminalsoziologie. Handbuch für Wissenschaft und Praxis.

Cite URL Download PDF

[5] (2018). User-Generated (Dis)Content. Eine Literatursynopse zur Nutzung der Kommentarfunktion auf Nachrichtensites im Internet. Journalismus im Internet. Profession - Partizipation - Technisierung.

Cite DOI URL Download PDF

[4] (2016). Diffusion of Innovations von Everett M. Rogers (1962). Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung.

Cite DOI URL Download PDF

[3] (2015). Die Darstellung von Politikern auf YouTube. Die Rolle von Humor in der Politikvermittlung. Demokratisierung durch Social Media?.

Cite URL Download PDF

[2] (2014). Zwischen Bundestagsdebakeln und bitterer Ironie. Die Rolle von Humor bei der Darstellung von Politikern auf YouTube.. Social Network – Die Revolution der Kommunikation. Kundenkommunikation, Facebook-Freundschaften, digitale Demokratie und virtuelle Shitstorms unter medienpsychologischer und mediensoziologischer Perspektive.

Cite Download PDF

[1] (2014). Aggression, Gewalt und Kriminalität als Gegenstand der Wissenschaften - Medien- und Kommunikationswissenschaften. Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen.

Cite URL Download PDF